Bine ați venit la:

STUDIUL CĂRȚII

DANIEL

Scopul acestui curs

Scopul acestui curs este de a ne familiariza cu viața și activitatea lui Daniel unul din profeții importanți ai Vechiului testament.

Vom încerca împreună să ne apropiem de timpul istoric în care a trăit Daniel, de semnificația vieții și a atitudinilor lui cât și de rolul pe care el îl ocupă în Vechiul testament cat și de semnificația întregii lui vieți pentru noi creștinii din secolul 21.

Ne vom apropia cu toată considerația și respectul de partea profetică a cărții lui Daniel fără a încerca să găsim soluții definitive în cazul unor teme care încă sunt dezbătute de întreaga comunitate creștină cat și de cea mozaică.

De asemeni vom încerca să demontăm atacurile critice asupra cărții lui Daniel în ceea ce privește perioada în care a fost scrisă cat și existența personajului istoric.

Teme abordate

  • Lumea antică în timpul lui Daniel
  • Daniel personajul istoric
  • Atacuri critice asupra cărții lui Daniel
  • Relevanța cărții lui Daniel pentru timpurile vechi testamentare
  • Relevanța cărții lui Daniel pentru momentul actual
  • Interpretări simbolice ale cărții lui Daniel
  • Profețiile lui Daniel
  • Este cartea lui Daniel o carte escatologică?
  • Prezența lui Daniel noul testament

Modul de abordare si organizare

Iata cum vor fi structurate intalnirile (aceste subiecte trebuie atinse si elucidate de fiecare data)

  • Locatia / Timpul
  • Personajele
  • Faptele / Naratiunea
  • Ce nu stim
  • Alte pareri
  • Lucruri discutabile
  • Importanta in contextul acelor timpuri
  • APLICATIE – importanta pentru ziua de azi

Întreabă Propune Comunică

Dorim să pregătim din timp fiecare întâlnire, să putem răspunde solicitărilor și să putem urma direcțiile în care eventual ați dorii ca acest curs să se desfășoare. De aceea vă rugăm să completați acest formular până cel mai târziu ziua de luni a fiecărei săptămâni. În acest fel vom putea să pregătim fiecare întâlnire pentru ca ea să fie cat mai eficientă și se poate răspunde cat mai bine așteptărilor pe care le aveți.

RESURSE

Filme artistice și documentare, studii diverse despre viața lui Daniel, adevăruri istorice și controverse
lista se va completa pe masură ce studiul înaintează

Play Video
Play Video
Play Video
Play Video
Play Video
Play Video

Sudiul Cărții DANIEL din Vechiul testament

Share on facebook
Distribuie pe Facebook

Studiu Cărții DANIEL - 1

Locatia / Timpul

Actualul teritoriu al statului Israel și actualul teritoriu al statelor Iran și Irak – Secolul 6 î.e.n.

Personajele

Ioiachim împăratul lui Iuda, Nabucodonosor împăratul Babilonului, Așpenaz căpetenia famenilor, patrru prizonieri din Iuda, Daniel, Șadrak Meșac și Abed Nego.

Faptele / Narațiunea

Împăratul Babilonului Nabucodonosor atacă Regatul Iuda și cucerește Ierusalimul. Ca să își demonstreze puterea el ia o parte din vasele de cult din templul evreilor pe care le duce în casa dumnezeilor săi ca pradă de război. Apoi face o recrutare forțată de personal respectiv tineri din familii bune (de oameni bogați sau cu funcții inalte în stat) și perfecți din punct de edere fizic, aceștia urmând să fie educați și hrăniți după cele mai înalte standarde ale Babilonului.
Daniel și cei trei colegi ai lui se hotărăsc să nu mănânce din mâncarea de la masa împăratului și negociază cu Arioc (căpetenia famenilor) ca să fie testați 10 zile în care să primească mâncare vegetariană în locul celei de la masa împăratului. Testul se încheie cu succes și ei primesc în continuare acest fel de mâncare până la momentul când vor fi testați de împărat.
La momentul testării de către împărat ei sunt apreciați ca fiind de zece ori mai buni ca ceilalți și astfel sunt primiți în slujba împăratului. Scriitorul biblic nu uită să amintească faptul că toată înțelepciunea acestori tineri a fost primită de ei de la Dumnezeu.

Ce nu știm

Care era vârsta celor patru tineri, din ce familii proveneau, ce mâncare vegetariană au mâncat, de ce nu au vrut să mănânce mâncarea de la masa împăratului.

Alte păreri

Ei nu au vrut să mănânce mâncarea împăratului pentru că aceasta era dedicată idolilor (nu există nici o menționare a acestui lucru, nici sursă istorică care să ateste), sau poate mâncarea nu era “curată” după legea lui Moise.

Lucruri discutabile

Traducerea Cornilescu e singura care folosește numele de NEBUCADNEȚAR în loc de NABUCODONOSOR. Unele exprimări de fapt traduceri sunt neclare de exemplu cea ca după zece zile de regim Vegetarian ei erau mai grași.

Importanța în contextul acelori timpuri

Un evreu poate ajunge intr-o funcție cheie a țării cuceritorilor datorită statorniciei sale în menținerea standardelor religioase ale poporului său.

APLICAȚIE – relvanța pentru noi în ziua de azi

Dumnezeu creează contexte favorabile celor care se hotărăsc să Îl pună pe El și reguluile, standardele Sale înaintea standardelor impuse de societate, cu orice risc.

Studiu Cărții DANIEL - 2

Locatia / Timpul

Orasul BABILON capitală a statului cu același nume, aprox. La 100 km de Bagdad, Irak – Secolul 6 î.e.n.

Personajele

Nabucodonosor împăratul Babilonului, Arioc căpetenia garzilor, Daniel, Șadrak Meșac și Abed Nego

Faptele / Narațiunea

Împăratul Babilonului Nabucodonosor are un vis și îi convoacă pe: vrajitori, pe prezicatori, pe magi si pe caldei, (in vers. Cornilescu, vrajitori, pe cititorii in stele, pe descantatori si pe haldei) (în Biblia Catolica: magi, pe astrologi, pe vrăjitori și pe caldei) pentru ca ei să îi spună ce a visat și apoi să îi explice semnificația visului. 
Cei chemați îi spun că pot explica visul dar nu pot ghici ce a visat împăratul, acest lucru poate fi făcut doar de zei. Nemultumit împăratul le dă un termen în care să afle ce a visat, daca nu vor fi executați ei și familiile lor. Execuțiile încep, iar Daniel care află acet lucru, mai ales că și el era inclus pe listă cere să fie dus la împărat. 
El solicită împăratului un termen în care să îi spună visul cât și explicarea acestuia apoi împreună cu prietenii săi se roagă pentru a primi de la Dumnezeu rezolarea acestei probleme.
Daniel primește într-un vis de la Dumnezeu răspunsul și se prezintă în fața împăratului căruia îi explică cum a primit rezolvarea după cum urmează:

  1.  – împăratul cere un lucru imposibil
  2.  – nu este meritul meu
  3.  – există un Dumnezeu care dă știință și pricepere
  4.  – El mi-a descoperit totul

Ce nu știm

Cine erau: vrajitorii, prezicatorii, magii și caldeii, (poate azi ar fi influenceri, traineri, coacheri, profileri, psihologi, futurologi, analiști).

Alte păreri

……………………….

Lucruri discutabile

Nu exista dovezi clare cum că împăratul Nabucodonosor s-ar fi convertit la iudaism (nici Babilonul acelor timpuri)…

Importanța în contextul acelori timpuri

Un evreu, cu ajutorul Dumnezeului său poate rezolva problemele majore ale zilei și Îl aduce pe Dumnezeul său în prim pal în fața împăratului Babilonului.

APLICAȚIE – relvanța pentru noi în ziua de azi

  1.  – toate lucrurile pot și trebuie rezolvate cu Dumnezeu,
  2.  – totul începe cu o rugăciune,
  3.  – înțelepciunea este un dar de la Dumnezeu,
  4.  – nu te pune pe tine primul, pune-L pe El.

 

ÎNTREBARE

– Cum explici cuvântul BABILONIE (de ce?)
– Ce crezi despre vise?

Studiu Cărții DANIEL - 3

Capitolul 2 Versetele 29-45

Locatia / Timpul

Orasul BABILON capitală a statului cu același nume, aprox. La 100 km de Bagdad, Irak – APROXIMATIV – Secolul 6 î.e.n.

Personajele

Nabucodonosor împăratul Babilonului, Daniel prizonier evreu (nu se precizeaza explicit daca el e in perioada de 3 ani de studiu sau e deja in slujba imparatului, calculand anii se pare ca ar fi inca in perioada de studiu)

Faptele / Narațiunea

Daniel obține o audiență la împăratul Nabucodonosor și începe să-i povestească mai întâi visul pe care acesta l-a visat și pe care l-a uitat urmând ca apoi să-i explice înțelesul acestei viziuni.

Daniel începe menționând faptul că această extraordinare cunoștințe pe care le are nu sunt meritul lui și totul este un dar de la Dumnezeu, cu scopul ca împăratul să primească niște informații.

Împăratul a visat un chip adică o siluetă de om cu diverse părți ale corpului formate din diverse metale înțelesul acestor lucruri se referă la niște împărății care urmează să apară de-a lungul istoriei și care au fost interpretate în general de către cei care au studiat biblia așa cum se vede în graficele de mai jos. Însă cel mai spectaculos este finalul în care o piatră se desprinde din munte fără ajutorul unei mâini omenești și această piatră este asociată în general cu domnul nostru Isus Cristos și despre o împărăției care nu va avea niciodată sfârșit.

Ce nu știm

Nu putem Știi cu siguranță care este interpretarea zonei în care se amestecă fierul cu lutul mai precis exact la ce timp și zonă geografică se referă.

Alte păreri

……………………….

Lucruri discutabile

Este greu să înțelegem de ce Dumnezeu alege să descopere niște lucruri care țin de evoluția și sfârșitul lumii în care trăim unui anume împărat dintr-o țară care nu îl recunoaște ca și Dumnezeu unic și ce semnificație are acest lucru

Importanța în contextul acelori timpuri

Un evreu prezintă celui mai important împărat din acele vremuri lucruri referitoare la desfășurarea în timp a istoriei lumii având grijă să menționeze că meritul acestei viziuni nu este al lui ci al Dumnezeului lui.

APLICAȚIE – relvanța pentru noi în ziua de azi

În orice faci și în măsura în care poți evidențiază puterea lui Dumnezeu.

ÎNTREBARE

Este bine sau nu sa iti cunoști VIITORUL?

Reprezentări grafice ale CHIPULUI

Studiu Cărții DANIEL - 4

Capitolul 3 Versetele 1-30

Locatia / Timpul

Valea Dura in Ținutul Babilonului (locație nesigură) – Secolul 6 î.e.n.

Personajele

Nabucodonosor împăratul Babilonului, Șadrak Meșac și Abed Nego, prizonieri evrei cu ranguri mari în administrație, niște TURNĂTORI, soldați probabil din garda imperială, oameni politici, din administrație, judecători, administratori, de fapt toată elita Babilonului.

Faptele / Narațiunea

Împăratul Babilonului Nabucodonosor hotărăște să ridice o statuie uriașă s-au un totem din aur la a cărei sau al cărui dedicare invită toate notabilitățile din Babilon, oameni din administrație legislatori judecători și alte persoane importante printre care și cei trei prieteni ai lui Danie, Șadrak Meșac și AbedNego. La această ceremonie toți cei prezenți urmau ca la sunetul mai multor instrumente muzicale să se proșterarnă în fața statului sau a totemului de aur ceea ce și fac cu excepția celor trei prieteni ai lui Daniel. Atunci niște oameni care le doresc răul îl informează pe împărat despre gestul lor care sfidează porunca împărătească, iar ei sunt solicitați să împlinească această ceremonie singuri în fața împăratului. Cei trei prieteni declară că Dumnezeul lor poate să-i scape din cuptorul de foc dar chiar dacă nu o va face ei sunt hotărâți să nu se închide niciodată altui Dumnezeu Pentru că ei nu se supun poruncii împăratului vor primi pedeapsa hotărâtă dinainte de împărat pentru cei care nu vor să îngenunchem în fața chipului și anume să fie aruncați într-un cuptor încins. Această sarcină o primesc niște soldați foarte puternici iar cuptorul este încins mai mult ca de obicei, motiv pentru care cei care aruncă pe cei trei prieteni ai lui Daniel în cuptor sunt arși din cauza temperaturi înalte. Împăratul vede că cei trei prieteni nu pățesc nimic în cuptor ba mai mult de atât împreună cu ei mai este cineva și anume unul care are un chip ca un ca un fiu de Dumnezeu. Cei trei prieteni sunt scoși afară nevătămat din cuptorul aprins, primesc recompense de la împărat care trimite în tot imperiul o hotărâre potrivit căreia nimeni nu avea voie sub o pedeapsă foarte aspră să insulte pe Dumnezeul lui Șadrak Meșac și AbedNego.


Alte păreri

……………………………………………….

Lucruri discutabile

Nu putem sti daca acest CHIP de 60 de coți (60 X 0,45m) 27 metrii înălțime și 2,7 metrii lățime a fost turnat dintr-o bucata și dacă el s-a păstrat undeva. 

Importanța în contextul acelori timpuri

Trei evrei cu funcții înalte în Babilon nu renunță la principiile lor religioase cu riscul vieții dar în final sunt salvați de Dumnezeul în care și-au pus încrederea.

APLICAȚIE – relvanța pentru noi în ziua de azi

Nu renunța la principiile creștine cu orice risc,
Dumnezeu va fi de partea ta

ÎNTREBARE – Ce alt înțeles ar putea avea CUPTORUL ÎNCINS pentru noi?

Studiu Cărții DANIEL - 5

Capitolul 4

PREZINTĂ REFERATE – Anca Stangaciu, Lucia Salcianu

Locatia / Timpul

Posibil orasul Babilon (dar nu este specificat pentru prima parte)

Personajele

Nabucodonosor împăratul Babilonului, Daniel prizonier evreu cu rang mare în cadrul înțelepților Babilonulu, vrajitorii, cititorii in stele, haldeii si ghicitorii, un strajer sfant (în unele traduceri – un înger), sfatul strajerilor.

Faptele / Narațiunea

Nabucodonosor împăratul Babilonului, Daniel prizonier evreu cu rang mare în cadrul înțelepților Babilonulu, vrajitorii, cititorii in stele, haldeii si ghicitorii, un strajer sfant (în unele traduceri – un înger), sfatul strajerilor.
Faptele / Narațiunea
Acest capitol începe cu un laudațio la adresa lui Dumnezeu adus de regele Nabucodonosor. Apoi regele povestește că a avut un vis care l-a tulburat foarte tare și că a chemat pe toți cei care se presupune că ar fi putut să-i explice înțelesul acestui vis dar din păcate ei nu au știut sau nu au vrut după cum vom afla mai târziu să-i dai nicio explicație a visului.
Atunci regele îl cheamă și pe Daniel și îi povestește și lui visul în care este vorba despre un copac uriaș care crește și crește adăpostind în frunzele și la umbra lui animale păsări și dând hrană tuturor ființelor vii. Apoi un personaj care în unele traduceri este menționat ca fiind un străjer iar în altele ca fiind un înger coboară și aduce decizia sfatul străjerilor în urma căreia copacul urmează să fie tăiat smulse ramurile și din el să rămână doar rădăcinile. Daniel explică foarte emoționat că acest copac este chiar el împăratul și că urmează ca să-și piardă uzul rațiunii să se sălbaticească și că va fi îndepărtat dintre oameni pentru o perioadă de șapte vremuri sau în alte traduceri șapte ani apoi el va fi reprimit și își va recăpăta toate pozițiile de rege dacă va recunoaște puterea lui Dumnezeu și va renunța la păcatele sale.
După trecerea 12 luni după cum povestește însuși împăratul în timp ce se afla în orașul Babilon el se exprimă referitor la sine și la oraș în cuvintele: oare nu sunt eu cel mai … și nu este orașul acesta cel mai … Imediat o voce din cer se aude reluând parcă ideea din visul împăratului – iată că vei fi îndepărtat din poziția ta pentru șapte vremuri sau șapte ani, te vei sălbătici vei ajunge ca un animal și dacă îți vei reveni din această situație de mândrie excesivă îți vei recăpăta poziția de rege. Împăratul sufere exact ceea ce i s-a prorocit apoi după cum chiar el însuși spune ajunge să-și ridice ochii spre cer și să-l recunoască pe Dumnezeu apoi își recapătă mintea și toată poziția socială inclusiv sfetnicii și bogățiile pe care le avea înainte de aceea împăratul își încheie mesajul său aducând laudă lui Dumnezeu și afirmând că nimeni nu este ca el cel care decide totul în această lume.


Alte păreri

nu este vorba de șapte ani ci de șapte perioade nedefinite de timp

Lucruri discutabile

Este greu de acceptat ca in tensiunea de la curtea Babilonului regele ar fi putut sa ramana pe tron fara sa fie in totalitatea capacitatilor mintale si daca a fost detronat 7 ani cand si cum a revenit la domnie.

Importanța în contextul acelori timpuri

Dumnezeu este suveran nici o putere sau organizare a acestui pamânt nu există fără acceptul său. Evreii sunt folosiți ca mesageri ai voinței divine.

APLICAȚIE – relvanța pentru noi în ziua de azi

Dumnezeu îți trimite masageri și îți oferă timp pentru a reacționa, răspunde.

ÎNTREBARE – Ai simțit vreo dată că ești sau trebuie să fi un mesager divin pentru cineva?

Studiu Cărții DANIEL - cursul 6
studiem capitolul 5

Referat - George Spiridon
TEMA COPACULUI

Referat - Samy Sandu
DANIEL IN TIMPUL LUI NEBUCADNEȚAR ȘI BELȘAȚAR

În urma citiri capitolului cinci din cartea Daniel iata câteva Teme de discuție pentru azi

1
Care era problema cu băutul Vinului din vasele luate din templu?

2
Era prima experiență a împăratului cu Dumnezeul lui Daniel?

3
Ce concluzie sau decizie ia împăratul

4
De ce Daniel ca mesager al lui Dumnezeu si Dumnezeu în general e întotdeauna ultimul care este solicitat?

5
Ce dă acest împărat la schimb pentru explicația lui Daniel?

6
Exită prea tarziu în relația cu Dumnezeu?

Capitolul 5

PREZINTĂ REFERATE 

George Spiridon
TEMA COPACULUI

Locatia / Timpul

Posibil orasul Babilon (dar nu este specificat pentru prima parte)

Personajele

Nabucodonosor împăratul Babilonului, Daniel prizonier evreu cu rang mare în cadrul înțelepților Babilonulu, vrajitorii, cititorii in stele, haldeii si ghicitorii, un strajer sfant (în unele traduceri – un înger), sfatul strajerilor.

Faptele / Narațiunea

Nabucodonosor împăratul Babilonului, Daniel prizonier evreu cu rang mare în cadrul înțelepților Babilonulu, vrajitorii, cititorii in stele, haldeii si ghicitorii, un strajer sfant (în unele traduceri – un înger), sfatul strajerilor.
Faptele / Narațiunea
Acest capitol începe cu un laudațio la adresa lui Dumnezeu adus de regele Nabucodonosor. Apoi regele povestește că a avut un vis care l-a tulburat foarte tare și că a chemat pe toți cei care se presupune că ar fi putut să-i explice înțelesul acestui vis dar din păcate ei nu au știut sau nu au vrut după cum vom afla mai târziu să-i dai nicio explicație a visului.
Atunci regele îl cheamă și pe Daniel și îi povestește și lui visul în care este vorba despre un copac uriaș care crește și crește adăpostind în frunzele și la umbra lui animale păsări și dând hrană tuturor ființelor vii. Apoi un personaj care în unele traduceri este menționat ca fiind un străjer iar în altele ca fiind un înger coboară și aduce decizia sfatul străjerilor în urma căreia copacul urmează să fie tăiat smulse ramurile și din el să rămână doar rădăcinile. Daniel explică foarte emoționat că acest copac este chiar el împăratul și că urmează ca să-și piardă uzul rațiunii să se sălbaticească și că va fi îndepărtat dintre oameni pentru o perioadă de șapte vremuri sau în alte traduceri șapte ani apoi el va fi reprimit și își va recăpăta toate pozițiile de rege dacă va recunoaște puterea lui Dumnezeu și va renunța la păcatele sale.
După trecerea 12 luni după cum povestește însuși împăratul în timp ce se afla în orașul Babilon el se exprimă referitor la sine și la oraș în cuvintele: oare nu sunt eu cel mai … și nu este orașul acesta cel mai … Imediat o voce din cer se aude reluând parcă ideea din visul împăratului – iată că vei fi îndepărtat din poziția ta pentru șapte vremuri sau șapte ani, te vei sălbătici vei ajunge ca un animal și dacă îți vei reveni din această situație de mândrie excesivă îți vei recăpăta poziția de rege. Împăratul sufere exact ceea ce i s-a prorocit apoi după cum chiar el însuși spune ajunge să-și ridice ochii spre cer și să-l recunoască pe Dumnezeu apoi își recapătă mintea și toată poziția socială inclusiv sfetnicii și bogățiile pe care le avea înainte de aceea împăratul își încheie mesajul său aducând laudă lui Dumnezeu și afirmând că nimeni nu este ca el cel care decide totul în această lume.


Alte păreri

nu este vorba de șapte ani ci de șapte perioade nedefinite de timp

Lucruri discutabile

Este greu de acceptat ca in tensiunea de la curtea Babilonului regele ar fi putut sa ramana pe tron fara sa fie in totalitatea capacitatilor mintale si daca a fost detronat 7 ani cand si cum a revenit la domnie.

Importanța în contextul acelori timpuri

Dumnezeu este suveran nici o putere sau organizare a acestui pamânt nu există fără acceptul său. Evreii sunt folosiți ca mesageri ai voinței divine.

APLICAȚIE – relvanța pentru noi în ziua de azi

Dumnezeu îți trimite masageri și îți oferă timp pentru a reacționa, răspunde.

ÎNTREBARE – Ai simțit vreo dată că ești sau trebuie să fi un mesager divin pentru cineva?

Studiu Cărții DANIEL - cursul 7
studiem capitolul 6

Referat - Ema Matei
DANIEL OM AL RUGĂCIUNII

Referat - Alexandra Sandu
IMPACTUL LUI DANIEL ȘI AL DUMNEZEULUI LUI DANIEL ASUPRA ÎMPĂRAȚILOR BABILONULUI

În urma citiri capitolului șase din cartea Daniel iata câteva Teme de discuție pentru azi

1
Ce poate aduce împreună cu avantajele o poziție înaltă în administrație?

2
Cum poate fi păcălit sau manipulat un manager sau o persoană aflată într-o funcție importantă?

3
Cum poți să-l scoți în evidență pe Dumnezeul tău și cum a făcut Daniel acest lucru?

4
Ce pot să spui despre relația creată între Daniel și împăratul Darius?

5
Cum poți să faci din comportamentul tău o justificare pentru Dumnezeul tău?

6
Ce înseamnă Dumnezeul tău?

Capitolul 5

PREZINTĂ REFERATE 

George Spiridon
TEMA COPACULUI

Locatia / Timpul

Posibil orasul Babilon (dar nu este specificat pentru prima parte)

Personajele

Nabucodonosor împăratul Babilonului, Daniel prizonier evreu cu rang mare în cadrul înțelepților Babilonulu, vrajitorii, cititorii in stele, haldeii si ghicitorii, un strajer sfant (în unele traduceri – un înger), sfatul strajerilor.

Faptele / Narațiunea

Nabucodonosor împăratul Babilonului, Daniel prizonier evreu cu rang mare în cadrul înțelepților Babilonulu, vrajitorii, cititorii in stele, haldeii si ghicitorii, un strajer sfant (în unele traduceri – un înger), sfatul strajerilor.
Faptele / Narațiunea
Acest capitol începe cu un laudațio la adresa lui Dumnezeu adus de regele Nabucodonosor. Apoi regele povestește că a avut un vis care l-a tulburat foarte tare și că a chemat pe toți cei care se presupune că ar fi putut să-i explice înțelesul acestui vis dar din păcate ei nu au știut sau nu au vrut după cum vom afla mai târziu să-i dai nicio explicație a visului.
Atunci regele îl cheamă și pe Daniel și îi povestește și lui visul în care este vorba despre un copac uriaș care crește și crește adăpostind în frunzele și la umbra lui animale păsări și dând hrană tuturor ființelor vii. Apoi un personaj care în unele traduceri este menționat ca fiind un străjer iar în altele ca fiind un înger coboară și aduce decizia sfatul străjerilor în urma căreia copacul urmează să fie tăiat smulse ramurile și din el să rămână doar rădăcinile. Daniel explică foarte emoționat că acest copac este chiar el împăratul și că urmează ca să-și piardă uzul rațiunii să se sălbaticească și că va fi îndepărtat dintre oameni pentru o perioadă de șapte vremuri sau în alte traduceri șapte ani apoi el va fi reprimit și își va recăpăta toate pozițiile de rege dacă va recunoaște puterea lui Dumnezeu și va renunța la păcatele sale.
După trecerea 12 luni după cum povestește însuși împăratul în timp ce se afla în orașul Babilon el se exprimă referitor la sine și la oraș în cuvintele: oare nu sunt eu cel mai … și nu este orașul acesta cel mai … Imediat o voce din cer se aude reluând parcă ideea din visul împăratului – iată că vei fi îndepărtat din poziția ta pentru șapte vremuri sau șapte ani, te vei sălbătici vei ajunge ca un animal și dacă îți vei reveni din această situație de mândrie excesivă îți vei recăpăta poziția de rege. Împăratul sufere exact ceea ce i s-a prorocit apoi după cum chiar el însuși spune ajunge să-și ridice ochii spre cer și să-l recunoască pe Dumnezeu apoi își recapătă mintea și toată poziția socială inclusiv sfetnicii și bogățiile pe care le avea înainte de aceea împăratul își încheie mesajul său aducând laudă lui Dumnezeu și afirmând că nimeni nu este ca el cel care decide totul în această lume.


Alte păreri

nu este vorba de șapte ani ci de șapte perioade nedefinite de timp

Lucruri discutabile

Este greu de acceptat ca in tensiunea de la curtea Babilonului regele ar fi putut sa ramana pe tron fara sa fie in totalitatea capacitatilor mintale si daca a fost detronat 7 ani cand si cum a revenit la domnie.

Importanța în contextul acelori timpuri

Dumnezeu este suveran nici o putere sau organizare a acestui pamânt nu există fără acceptul său. Evreii sunt folosiți ca mesageri ai voinței divine.

APLICAȚIE – relvanța pentru noi în ziua de azi

Dumnezeu îți trimite masageri și îți oferă timp pentru a reacționa, răspunde.

ÎNTREBARE – Ai simțit vreo dată că ești sau trebuie să fi un mesager divin pentru cineva?

Studiu Cărții DANIEL - cursul 8
studiem capitolul 7

Referat - George Spiridon
Cuvinte emblematice și simboluri în vedenia lui Daniel: cele patru vânturi, fiarele, scaune de domnie, Cel îmbătrânit de zile, unul ca un fiu al omului.

Locatia / Timpul

Posibil orasul Babilon, în anul întâi al împăratului Belșațar

Personajele

Daniel și personajele din visul sau vedenia sa între care se remarcă o persoană căreia Daniel îi cere explicații și care îi explică lucrurile pe care el le vede le simte le trăiește

Faptele / Narațiunea

Narațiunea începe la persoana treia povestitorul se situeaza în afara evenimentelor, nefiind persoana lui Daniel apoi pe măsură ce evenimentele se îndreaptă către o concluzie și interpretare Daniel preia stafeta și întreaga narațiunea se desfășoară la persoana întâi.

Ne sunt prezentate o serie de animale fantastice cu proprietăți supranaturale și o serie de evenimente în care poporul sfinților este învins de una din aceste creaturi, în final cel îmbătrânit de zile dă stăpânirea unei împărății veșnice unuia ca un fiu al omului. Daniel cere și primește explicații despre toate aceste lucruri unuia care este de față.

Ce nu știm

Vis și vedenie sunt două lucruri diferite sau este vorba despre același lucru repetat pentru a sublinia importanța acestui fapt.

Lucruri discutabile

Oare împărații din această vedenia lui Daniel care sunt în fapt conducători de popoare, poți fi asimilați cu președinți ale țărilor din ziua de astăzi.

Cuvintele o vreme două vremuri și o jumatate devreme sunt greu de evaluat astfel dincolo de un întreg doi întregi și jumătate există mai multe interpretări ale lungimii acestor perioade de timp legate de alte prezențe în biblie a unor perioadă de timp asemănătoare.

Importanța în contextul acelori timpuri

Atunci când domnul Isus se intitulează pe sine însuși fiul omului el face o legătură și mizează pe faptul că evreii mai ales cei educați îl vor putea identifica pe el ca fiind cel din profeția lui Daniel.

APLICAȚIE – relevanța pentru noi în ziua de azi

Așa cum Daniel cere explicații în legătură cu lucrurile pe care le vede și eu și tu putem fi în situația în care despre lucrurile pe care le citim in biblie sau le luăm la cunoștință printr-o descoperire să fie nevoie să cerem explicații unei persoane de încredere.

În urma citirii capitolului șapte din cartea Daniel vom încerca să răspundem împreună și să comentăm aceste teme

1
Exista o lume a Viselor?

2
După ce criteriu alegi o persoană căreia îi ceri explicații?

3
Suntem afectați emoțional de o incursiune în lumea viselor?

4
Ce înseamnă "se va incumeta sa schimbe vremurile si legea"?

Studiu Cărții DANIEL - cursul 9
studiem capitolul 8

Referat - George Spiridon
Împlinirea profețiilor din cartea Daniel capitolul 8.

Referat - Samy Sandu
Expresii și cuvinte emblematic în vedeniile lui Daniel : Oștirea cerurilor, Jertfa necurmata, Urâciunea pustiirii, Omul (îngerul Gavril)

În urma citiri capitolului opt din cartea Daniel iata câteva Teme de discuție pentru azi

1
depre vise care dau senzatia unor locuri si timpuri precise

2
Am auzit pe un sfant vorbind
CE POATE FI UN SFANT IN ACEASTA SITUATIE?

3
Tu, pecetluieste vedenia aceasta, caci este cu privire la niste vremuri indepartate
CE POATE INSEMNA IN ACEST CAZ A PECETLUII?

4
Eu, Daniel, am stat lesinat si bolnav mai multe zile; apoi m-am sculat si mi-am vazut de treburile imparatului.
EMOTII CARE NE AFECTEAZA FIZIC?

5
Eram uimit de vedenia aceasta, si nimeni nu stia..
LUCRURI INTIME INTRE TINE SI DUMNEZEU DESPRE CARE NU POTI VORBI

6
CARE AR PUTEA SA FIE SCOPUL VEDENIEI?

Studiu Cărții DANIEL - cursul 10
studiem capitolul 9

În urma citiri capitolului nouă din cartea Daniel vom organiză o masă rotundă pe tema

„Nu te teme de nimic, om prea iubit! Pace ție! Fii tare și cu inimă!“

Daniel 10:11

MAI MULTE DETALII SI PUNCTE CARE OR TREBUII SA FIE ATINSE – PE FISE DE STUDIU – MAINE LA STUDIU

Studiu Cărții DANIEL - cursul 11
studiem capitolul 10

Comentariu cultural istoric - pregatit de, George Spiridon

Cronologie.

Al treilea an al domniei lui Cirus în Babilon a fost 537/536 î.H. Acesta este foarte apropiat de vremea în care primul val de evrei se întoarce din captivitate și începe să reconstruiască Templul (eveniment înregistrat în Ezra 1). Versetul 4 indică faptul că vedenia a avut loc în ziua a 24-a a lunii întâi (nisan), adică la începutul lunii aprilie. 

Sărbătoarea Paștilor 

și Sărbătoarea Azimilor (14–21 nisan) au avut loc în timpul celor trei săptămâni de pregătire prin care a trecut Daniel.

Cirus.

Cirus al Persiei a fost unul dintre cei mai mari cuceritori ai istoriei lumii. El a moștenit tronul Persiei de la tatăl său, Cambise I, în 559 î.H. În 556 î.H., regele babilonian Nabonid, motivat de un vis, a renunțat la tratatul cu mezii care dura de mai bine de o jumătate de secol și a încheiat un tratat cu Cirus. Aceasta i-a oferit lui Cirus libertatea de a-i ataca pe mezi (conduși de bunicul său, Astyges), pe care i-a cucerit în 550 î.H. Astfel s-a format noul Imperiu Medo-Persan care deținea controlul asupra teritoriului Iranului de astăzi. În 546 î.H., a înfrânt regatele anatoliene ale Lidiei și ale Ioniei. În următorii cinci ani și-a consolidat controlul asupra triburilor din nord-estul Iranului. Toate acestea au pavat drumul către cea mai înaltă realizare a sa, cucerirea Babilonului în 539 î.H. Astfel, întreg Orientul Apropiat antic (cu excepția Egiptului) era sub controlul perșilor când Cirus a murit în luptă în 530 î.H. Pentru mai multe informații, vezi comentariile la Ezra 1.

Bucate alese. 

În literatura apocaliptică evreiască din afara canonului biblic, postul este adesea o pregătire esențială pentru primirea unei vedenii. Daniel nu inițiază un post total, ci doar abstinența de la aluat, carne și vin, adică a preferat o dietă mai spartană. Trebuie notat că deși versetul nu folosește aceeași terminologie ca și textul din 1:5, este clar că Daniel nu a făcut un angajament pe viață pentru a consuma alimente ușoare.

Ungerea trupului.

În absența dușurilor și a deodoranților, îngrijirea corporală presupunea folosirea uleiurilor parfumate. Neglijarea acestor tratamente era caracteristică perioadei de bocet (2 Sam. 12:20; 2 Sam. 14:2).

Descriere.

Hainele albe de in constituiau îmbrăcămintea obișnuită a preoților, dar în același fel apăreau și ființele supranaturale (Ezec. 9–10). Brâul de aur este impresionant de ornat, dar cea mai mare parte a descrierii se ocupă de calitățile fizice ale persoanei (de regulă, identificată cu Gabriel). 

Cele cinci calități includ: 

(1) trupul/hrisolit, 

(2) fața/fulger, 

(3) ochii/torțe, 

(4) membrele/bronz, 

(5) vocea/mulțime [NTR]. 

Aceleași trăsături pot fi găsite în descrierile creaturilor care poartă carul-tron din Ezechiel 1. Imaginea de ansamblu a vehicolului este comparată cu o torță și cu fulgerul, roțile lângă care stau ființele vii sunt comparate cu hrisolitul, iar membrele creaturilor sunt precum arama șlefuită. Aceiași termeni ebraici sunt folosiți. În Ezechiel 1, sunetul făcut de aripile creaturilor este asemenea unei armate, iar îngerul din Daniel are o voce care sună asemenea unei mari mulțimi. Daniel este sigur că acest vizitator are înfățișarea unui om și nu a unei fiare hibride ca în Ezechiel. În lucrarea babiloniană de înțelepciune intitulată Dreptul suferind, suferindul, după o lungă perioadă de suferință și bocet, primește un vis în care vede un tânăr impresionant (atât ca statură, cât și ca îmbrăcăminte) șezând peste el, fapt ce îi determină amorțirea trupului. Mesajul acestuia nu este păstrat, dar se presupune că avea de-a face cu apropiata eliberare.
prințul Regatului Persan [NIV]. Contextul impune ca oponentul său să fie tot o ființă spirituală și nu o persoană de rang regal. Și literatura de la Qumran folosește titlul de „prinț” pentru a se referi la o căpetenie angelică. Nu există o altă dovadă mai clară a conceptului biblic de conflict în domeniul supranatural care se desfășoară în paralel cu conflictele din domeniul istoriei umane. Indicii ale acestei idei sunt deja prezente în conceptul de războinic divin (vezi comentariile la 1 Sam. 5:2; 1 Sam. 17:37; 1 Sam. 17:45–47). Așa cum israeliții credeau într-un consiliu divin populat cu îngeri în loc de zei, ei au schimbat conceptul de patroni divini ai popoarelor cu conceptul de creaturi supranaturale care reprezentau interesele unui popor. Aceasta reflectă desfășurarea unui proces de golire a cerului de divinitățile concurente concomitent cu păstrarea unei perspective supranaturale asupra realității.

Mihail. 

După cum s-a precizat în cazul numelui Gabriel (vezi comentariul la 8:16), îngerii nu primesc nume în literatura timpurie. Mihail devine o figură mult mai familiară în literatura de la Qumran, mai ales în cartea Enoh. El este considerat străjerul poporului Israel.
Persia, Grecia. Ca și în capitolul al optulea, se face referire la succesiunea imperiilor în care Imperiul Grec al lui Alexandru urmează celui persan.

Cartea adevărului. 

Această carte este comparată cu „Tăblița destinelor” din Babilonia, despre care se credea că ar fi conținut cursul istoriei și al cosmosului, pe care le și dicta (vezi comentariul la 7:25). Această interpretare nu numai că se potrivește naturii materialului revelat în capitolul 11, dar și concordă cu introducerea acelui material în 11:2, unde informația este caracterizată specific drept „adevăr”.

Teme de discutie
Să comentăm aceste versete

1 – Eu am rămas singur, și am văzut această mare vedenie.

2 – Daniele, om prea iubit și scump

3 – căci acum sînt trimes la tine!

4 – Daniele, nu te teme de nimic!

5 – Atunci cel ce avea înfățișarea unui om m’a atins din nou, și m’a întărit.

6 – Și pe cînd îmi vorbea el, am prins iar puteri, și am zis: „Vorbește, domnul meu, căci m’ai întărit.“

Resurse suplimentare
Este cartea lui Daniel credibila?

Studiu Cărții DANIEL - cursul 12
studiem capitolul 11

Teme de discutie
Să comentăm aceste versete

1 – CUM INTELEGi ACEST VERSET – CE PUTEA SA FACĂ EL PENTRU DARIU
Cap. 11:1 – În anul dintîi al lui Dariu, Medul, eram și eu la el, ca să-l ajut și să-l sprijinesc.

 

2 – CUM INTELEGI CADEREA? – ARE EA UN SCOP? – CE INSEAMNĂ INTELEPT ? – CUM ADICA ALBITI?
Cap. 11:35 – Chiar și din cei înțelepți, mulți vor cădea, ca să fie încercați, curățiți și albiți, …

 

3 – CUM ADICA VREMEA HOTĂRATĂ? – E TOTUL O PIESĂ IN CARE JUCĂM? – E RUSINE SĂ JOCI INTR-O PIESĂ? – CE MAI FACI TU IN ACEASTĂ SITUATIE?
Cap. 11:35 – … , căci sfîrșitul nu va fi decît la vremea hotărîtă.

Comentariu cultural istoric - pregatit de, George Spiridon

Comentariu cultural-istoric la cartea Daniel capitolul 11:

cei patru împărați persani. 

Din moment ce Cirus era deja împărat când au avut loc aceste evenimente, el nu poate fi socotit printre cei patru. Succesorii săi imediați au fost Cambise, Smerdis (Bardiya/Gaumata), Darius, Xerxes și Artaxerxe. Alți șapte împărați au urmat în genealogie înainte ca Alexandru cel Mare să fi cauzat căderea imperiului. Ultimul din listă a fost Darius al III-lea. Se poate demonstra că Xerxes a fost cel mai bogat dintre împărații persani și cel care s-a implicat cel mai mult în războaiele cu grecii. Domniile lor se întind pe durata a 70 de ani de istorie persană.


împărat puternic [NTR]. 

Împăratul puternic nu este altul decât Alexandru cel Mare. Textul trece cu vederea vreo 130 de ani până la sfârșitul domniei lui Xerxes în 336 î.H., când Alexandru a preluat tronul Macedoniei. În numai cinci ani, geniul său militar a doborât Imperiul Persan, facilitând ridicarea Imperiului Grec.


împărțirea în cele patru vânturi. 

Alexandru a murit în 323 î.H., după care a urmat o luptă pentru putere pe durata următorilor 20 de ani încheiată cu împărțirea imperiului în patru secțiuni (vezi comentariul la 8:22). Două dintre aceste diviziuni erau în regiunea Mării Egee (Casandru avea Grecia și Macedonia, iar Lisimah avea Tracia), iar celelalte două împărțeau Orientul Apropiat (Ptolemeu avea Egiptul și Palestina, Seleucos avea Siria, Mesopotamia și Persia). Dinastia ptolemaică va reprezenta pe „regele din sud”, iar dinastia seleucidă va reprezenta pe „regele din nord”.


Ptolemeu I Soter (305–285 î.H.). 

Textul se va concentra asupra celor două regate care flancau Palestina. Ptolemeu a fost un negociator de putere și un instigator în cea mai mare parte a celor 20 de ani de luptă pentru succesiune (jucând un rol important încă din 321 î.H.), dar Seleucos s-a dovedit partea mai puternică cu împărăția cea mai întinsă. Acțiunea militară a lui Ptolemeu din 321 a rupt grupul original care a preluat puterea după moartea lui Alexandru. Unul dintre puținele sale eșecuri a fost în 309 î.H, când a încercat să-l atace pe Antigonus (succesorul lui Antioh). În 306 î.H., devenise clar că și-a depășit capacitatea și a trebuit să se retragă și să se regrupeze. Cu toate acestea, a reușit să se declare rege în 306 î.H.

Seleucos I Nicator (312–280 î.H.). 

După moartea lui Alexandru, Perdiccas a devenit comandantul armatei, iar Seleucos, unul dintre generalii săi. Acesta s-a aflat în grupul care l-a asasinat pe Perdiccas. Seleucos a câștigat controlul asupra Babilonului pentru scurt timp, dar a fost constrâns să fugă când succesorul lui Perdiccas, Antigonus, l-a atacat în 316 î.H. Apoi a servit în calitate de general al lui Ptolemeu din 316 până în 312 î.H. Au luptat cot la cot împotriva lui Antigonus în bătălia de la Gaza. După înfrângerea lui Antigonus la Gaza, Seleucos a recâștigat controlul asupra Babilonului, care a devenit centrul autorității sale. Versetele 4 și 5 acoperă perioada de la moartea lui Alexandru până în vremea primilor regi ai celor două imperii, adică 40 de ani.
alianța eșuată dintre Ptolemei și Seleucizi (246 î.H.). Textul continuă cu următorii 40 de ani. Acești ani au fost martorii primului și celui de-al doilea război sirian (274–271 î.H., 260–253 î.H.), în mare măsură purtate pentru controlul rutelor comerciale, a porturilor și a resurselor naturale ale Siriei. La încheierea celui de-al doilea război, a existat un interes politic pentru pace, iar textul se concentrează asupra acestui moment de turnură în istorie. În 252 î.H., Ptolemeu al II-lea Filadelful (285–246 î.H.) a trimis-o pe fiica sa Berenice cu alaiul ei să se căsătorească cu regele seleucid Antioh al II-lea Theos (261–246 î.H.) și să stabilească astfel o alianță între cele două regate vecine. Alianța i-ar fi acordat lui Ptolemeu control asupra Siriei, iar lui Antioh control asupra Asiei Mici. Fragila relație a durat doi ani, iar Berenice a avut un copil cu Antioh. Se presupune că o fostă soție a lui Antioh, Laodice, l-ar fi otrăvit pe Antioh și ulterior i-a asasinat pe Berenice și pe fiul ei (împreună cu toată suita ei). Ptolemeu al II-lea a murit în același an. Este de prisos să spunem că alianța s-a năruit, iar următorii 50 de ani au fost ani de război violent între cele două regate.


Ptolemeu al III-lea Euergetes (246–221 î.H.). 

La auzul veștii despre moartea lui Antioh, Berenice și-a convocat fratele (care a urcat pe tronul Egiptului) pentru a interveni în Siria pentru a sprijini dreptul la tron al fiului ei. El nu a reușit să pună stăpânire peste Siria înainte ca sora și nepotul lui să fie asasinați. În 245 (al treilea război sirian), el a inițiat invadarea Siriei și a asediat cu succes capitala siriană a lui Antioh (situată pe fluviul Orontes) și Seleucia (adică Seleucia Pieria în Siria) și a luat pradă bogată. Orașele au fost repede recuperate de Seleucos al II-lea după ce Ptolemeu s-a întors în Egipt.
Seleucos al II-lea Callinicos (246–226 î.H.). Fiul lui Laodice, Seleucos al II-lea, s-a ridicat ca beneficiar al trădării și al intrigilor mamei sale. În 243 î.H., el a încercat să câștige controlul asupra sudului Siriei și al Palestinei. Nu numai că a eșuat, dar inițiativa s-a întors împotriva sa și a sfârșit pierzând din teritoriu.
Seleucos al III-lea (226–223 î.H.). În ultimii 15 ani de domnie, Seleucos al II-lea s-a angajat într-o luptă continuă cu fratele său, Antioh Hierax. Ambii au murit la scurtă vreme unul după altul, iar Seleucos al III-lea a preluat tronul. Versetul 10 concentrează evenimentele din următorii zece ani. Seleucos al III-lea a fost ucis într-o campanie împotriva orașul Pergam din Asia Mică. Antioh al III-lea l-a succedat la tron și a început pregătirea trupelor pentru al patrulea război sirian (221–217) împotriva lui Ptolemeu al IV-lea.

Antioh al III-lea cel Mare (223–187 î.H.). 

Următoarele nouă versete se ocupă de realizările lui Antioh al III-lea și acoperă o perioadă de 30 de ani. Domnia sa este considerată semnificativă pentru textul lui Daniel, deoarece el se face responsabil de preluarea Palestinei de sub stăpânirea Ptolemeilor și încorporarea ei în Regatul Seleucid, punând, astfel, capăt unui secol de stăpânire ptolemaică asupra lui Israel. Aceasta a început în 218 î.H. când a pătruns în Galileea și Samaria.

Ptolemeu al IV-lea Philopator (221–203 î.H.). 

Cei mai mulți ani din perioada celui de-al patrulea război sirian, Ptolemeu al IV-lea a avut parte de slabe succese militare împotriva lui Antioh cel Mare și a împiedicat avansarea acestuia spre sud prin inițiative diplomatice repetate. Multe dintre succesele lui Antioh au fost realizate cu ajutorul trădătorilor și nu prin putere militară sau geniu militar. De fapt, tacticile lipsite de determinare au permis lui Ptolemeu să strângă, să pregătească și să trimită pe câmpul de luptă o forță militară semnificativă până în anul 217 î.H.

al patrulea și al cincilea război sirian. 

În 217 î.H., Ptolemeu al IV-lea s-a angajat în luptă cu Antioh al III-lea la bătălia de la Rafia, punctul culminant al celui de-al patrulea război sirian. Rafia a constituit o linie tradițională de divizare între Palestina și Egipt, situată la aproximativ 32 km [20 mi] sud-vest de Gaza pe coasta Mediteranei. Antioh a pretins că avea în subordine o armată de 70 000 de soldați, dar, în ciuda mărimii superioare a armatei sale, el a fost bătut serios de egipteni. Această biruință a restaurat controlul Ptolemeilor asupra Siro-Palestinei. Situația a rămas neschimbată până în 204 î.H. Circumstanțele suspecte ale morții lui Ptolemeu al IV-lea (care nu ajunsese la vârsta de 40 de ani) l-a adus pe fiul de șase ani, Ptolemeu al V-lea Epifan (204–180 î.H.), pe tronul Egiptului. Antioh a folosit oportunitatea conflictului cu cel care conducea Egiptul pentru a declanșa al cincilea război sirian (202–200), aliindu-se cu Filip al V-lea al Macedoniei.
oameni violenți [NTR]. Cartea 3 Macabei consemnează vizita lui Ptolemeu al IV-lea la Ierusalim după bătălia de la Rafia, ocazie cu care a fost tratat foarte rău când a dorit să intre în Templu. Există o problemă cu istoricitatea acestei relatări. În acea perioadă, existau o facțiune proseleucidă (condusă de Onias al II-lea, marele-preot) și una proptolemaică (din puternica familie a lui Tobia, care concura pentru oficiul de mare-preot) în Iudeea. Sursele nu ne oferă suficiente informații pentru a determina la care dintre partide se face referire în acest verset.
Antioh al III-lea ocupă Palestina. În urma bătăliei de la Rafia din 201 î.H., a câștigat temporar controlul asupra Palestinei, dar a fost respins de forțele egiptene aflate sub comanda lui Scopas. În anul următor însă, la bătălia de la Panion (la unul dintre izvoarele Iordanului; Cezareea lui Filip din Noul Testament, modernul Banias), Antioh i-a înfrânt pe egipteni și a preluat controlul asupra Palestinei pentru ultima oară. În același timp, romanii câștigau un avanpost în Grecia în urma celui de-al doilea război macedonian.

Antioh al III-lea înfrânt de Roma, Scipio (191, 190 î.H.). 

Prezența progresivă a Romei în Grecia a fost statornicită prin acordul de pace din 196 î.H. Nefericiți cu noua stare a lucrurilor, grecii au luat legătura cu Antioh, chemându-l în ajutorul lor. În acest timp, Antioh, anticipând nevoia de a neutraliza Egiptul, a intrat în alianță prin căsătorie, trimițând-o pe fiica sa Cleopatra pentru a fi soția lui Ptolemeu al V-lea. Antioh se aștepta ca ea să îi fie și un foarte util spion, dar în această privință, a fost foarte dezamăgit când Cleopatra și-a schimbat loialitatea față de noul ei soț. Cu toate acestea, el s-a pus în mișcare spre Grecia în 192 î.H. Schimbarea constantă a loialității i-a fost în cele din urmă împotrivă și a pierdut o bună parte din cei 10 000 de soldați în bătălia de la Termopile în 191 î.H. Antioh a recurs apoi la bătălia navală pentru a-i ține pe romani departe de Asia Mică, dar din nou fără succes. În 190 î.H., marea armată seleucidă numărând 70 000 de soldați a sosit în ajutorul lui Antioh. Trupele romane conduse de generalul Scipio numărau doar jumătate din totalul dușmanilor când s-au înfruntat la Magnesia (la aproximativ 80 km [50 mi] nord de Efes). Cu toate acestea, datorită lipsei de pregătire și a erorilor tactice făcute de partea seleucidă, Antioh a fost înfrânt și o mare parte a armatei sale exterminată. Termenii capitulării au fost umilitori și devastatori, dar acceptați fără comentarii.

Seleucos al IV-lea Philopator (187–175 î.H.). 

Acest fiu al lui Antioh al III-lea a avut o domnie relativ pașnică și pare să fi menținut relații bune cu Ierusalimul. Excepția la care face aluzie acest verset se referă la situația în care a trimis pe una dintre oficialitățile sale de rang înalt, Heliodor, la Ierusalim pentru a colecta fondurile despre care auzise că erau în exces sau fuseseră cumulate de facțiunea antiseleucidă. Înainte ca marele-preot Onias al III-lea să ajungă la Antiohia pentru a face recurs la această decizie și a oferi o explicație, Seleucos a fost asasinat într-o conspirație dusă la îndeplinire de Heliodor, în complicitate cu Antioh al IV-lea, după cum suspectează istoricii.
Antioh al IV-lea Epiphanes (175–164 î.H.). Antioh al IV-lea, fratele lui Seleucos, a fost în Roma ca ostatic politic și se întorsese de curând (ajunsese abia la Atena) când a avut loc asasinarea fratelui său. Scopurile sale includeau transformarea Ierusalimului într-un centru de cultură grecească și ajutarea evreilor în tranziția spre a deveni cetățeni greci cu un mod de viață grecesc. El s-a implicat într-o mulțime de intrigi, dar cu siguranță cea mai importantă privitoare la Ierusalim era modul de manipulare a marelui-preot (vezi următoarea intrare). Textul îl numește „disprețuit” și așa a și fost. Titlul său „Epiphanes” înseamnă „manifestarea lui Dumnezeu”, dar poporul a preferat să îi spună „Epimanes”, adică „nebunul”. Deși era, cu siguranță, membru al liniei regale, tronul ar fi trebuit să fie ocupat de fiul lui Seleucos, Demetrios (care a luat locul lui Antioh ca ostatic în Roma). O altă intrigă a privit tronul. El a pus bazele unei coregențe cu nepotul său (minor încă), care a fost asasinat câțiva ani mai târziu.


căpetenie a legământului. 

Onias al III-lea a fost întemnițat de Antioh, iar în perioada de interimat, Iason, fratele său, a conspirat la uzurparea poziției sale. El a plătit o sumă considerabilă lui Antioh și s-a dovedit foarte cooperant în procesul elenizării Iudeei (promovarea culturii grecești cu prețul sacrificării practicilor evreiești). Trei ani mai târziu, Menelau, posibil cu sprijinul familiei lui Tobia, a plătit o sumă mare și, precedentul fiind deja stabilit, i s-a acordat poziția lui Iason. Conform cărții 2 Macabei, Onias a fost asasinat în jurul anului 171 î.H. Mulți comentatori îl identifică cu căpetenia legământului la care se referă versetul, dar alții atașază acest titlu în dreptul lui Ptolemeu al VI-lea (vezi mai jos). Marea oștire, într-o anumită măsură, îi reprezintă pe oponenții domniei lui Antioh. Aceasta îi include pe oponenții politici interni, opozanții evrei sau opoziția străină, precum cea care s-a dezvoltat în Egipt.
primul război egiptean, 169 î.H. Visurile lui Antioh de a adăuga Egiptul la regatul său au căpătat în sfârșit contur în 169 î.H. Invazia a fost declanșată de creșterea animozității egiptene și poate să fi fost chiar un răspuns la acțiunea militară egipteană, din moment ce prima confruntare (noiembrie 170 î.H.) a avut loc între Pelusium și Gaza. Cu toate acestea, Antioh a reușit să cucerească orașul Memfis și să determine capitularea lui
Ptolemeu al VI-lea.

Ptolemeu al VI-lea Philometor (181–146 î.H.). 

Ptolemeu al VI-lea era tânăr când a ajuns la tron și a fost ajutat de două oficialități, Eulaeus și Lenaeus, care a strârnit antagonismul cu Siria. Umilirea lui Ptolemeu în primul război egiptean se crede că a fost rezultatul sfatului greșit dat de cei doi consilieri care aveau intenția subminării sale.

asediul fără succes al Alexandriei. După asedierea reușită a orașului Memfis, cetățenii Alexandriei l-au sfidat pe Antioh făcându-l rege pe fratele mai tânăr al lui Ptolemeu. Antioh a încercat imediat să înfrângă revolta lor, dar nu a reușit să cucerească orașul. Îndată ce s-a întors în Siria, Ptolemeu al VI-lea a negat orice loialitate față de Antioh și a fost reinstituită coregența sa cu fratele său.


acțiune împotriva sfântului legământ. 

În această chestiune, sursele romane, grecești și evreiești diferă în privința detaliilor. Nu există dubii cu privire la faptul că, la întoarcerea sa din Egipt, Antioh a jefuit trezoreria Templului, cel mai probabil pentru a-și asigura fondurile necesare pentru continuarea activităților militare. Sursele nu sunt în acord cu privire la data incidentului: înainte de primul război egiptean (septembrie 169 î.H.) sau după al doilea război egiptean.
al doilea război egiptean, 168 î.H. În primăvara anului 168 î.H., Antioh a trebuit să asedieze din nou orașul Memfis și a făcut-o cu succes, preluând controlul asupra Egiptului de Jos. Pe când se pregătea să asedieze din nou Alexandria, slăbită de această dată, s-a încoronat rege al Egiptului. De data aceasta a mai fost o diferență. Egiptul a apelat la Roma pentru ajutor, ale cărei corăbii tocmai soseau pe când Antioh se apropia de Alexandria. Consulul roman Gaius Popillius Laenas l-a întâlnit în apropierea zidurilor Alexandriei și i-a poruncit să părăsească Egiptul. Când Antioh i-a răspuns că trebuie să se consulte cu sfetnicii săi, consulul roman a desenat un cerc pe pământ în jurul regelui și a insistat să îi dea un răspuns înainte să pășească afară din el. Umilit, Antioh a recunoscut autoritatea romană și s-a târât înapoi spre casă căutând o cale de a-și refula amărăciunea. Aceasta se petrecea cândva în iulie 168 î.H.


furia împotriva sfântului legământ. 

În Ierusalim, ajunsese un zvon potrivit căruia Antioh ar fi fost omorât în luptă. Iason, care fusese îndepărtat din funcția de mare-preot, a profitat de oportunitatea de a conduce o rebeliune împotriva lui Menelau, mare-preot în exercițiu (vezi comentariul la 11:22). Când Antioh a auzit de agitație, este posibil să fi venit personal la Ierusalim pentru a stinge revolta. În cursul operațiunilor, zeci de mii de evrei au fost masacrați, iar Templul a fost jefuit (se pare că Menelau și-a dat acordul în privința jafului). Un alt raport (posibil cu privire la acțiunile următoare) susține că Apoloniu a fost trimis de Antioh împreună cu un contingent de soldați să-i supună pe cetățenii revoltați ai Ierusalimului. Conform cărților Macabei, sub acoperirea unor acțiuni pașnice, s-a trecut la masacrarea multora. Incidentul s-ar putea să fie însă unul independent, iar relația dintre aceste evenimente și cele raportate în 11:28 este dificil de determinat. Cu această ocazie probabil a fost dată în folosință citadela (Akra) soldaților sirieni din vecinătatea Muntelui Templului.


desacralizarea sanctuarului. 

Conform cărților Macabei, un anume Gheron a fost trimis de Antioh să submineze practica religioasă evreiască. Este posibil ca acest contingent militar sirian, în căutarea condițiilor pentru practica închinării lor, să fi fost în parte responsabil de unele dintre schimbările din Templu descrise aici. În decembrie 167 î.H., a început cu toată seriozitatea un program sistematic de instituire a practicilor religioase grecești în defavoarea celor evreiești. Sistemul sacrificial, Sabatul și sărbătorile au fost sistate. Au fost deschise spații de închinare prin țară și a fost interzisă circumcizia. Templul a fost consacrat lui Zeus și a devenit centrul politeismului și al prostituției.

urâciunea pustiirii. 

Aceasta este, de regulă, interpretată ca un idol al lui Zeus Olimpianul care a fost așezat în Templu. Antioh l-a identificat pe acest zeu favorit al său cu zeul sirian Baal-Șamem, zeitatea supremă a populației siriene (vezi comentariul la 9:27).

lingușirea celor ce rup legământul. Au fost mulți evrei care au favorizat procesul de elenizare și, dacă li se oferea un câștig, bucuroși adoptau noile politici. În fruntea lor se afla Menelau, marele-preot, care era total dependent de Antioh pentru păstrarea funcției sale.


Iuda Macabeul. 

Numeroși iudei au luptat cu îndârjire împotriva elenizării Iudeei, mulți dintre ei plătind cu moarte de martir. Revolta organizată cea mai importantă a fost condusă de familia Hasmoneilor și inițiată de patriarhul lor, Matatia, un preot. La începutul anului 166 î.H., când trimisul lui Antioh a sosit în localitatea lor pentru a impune noile reglementări, Matatia și cei cinci fii ai săi: Ioan, Simon, Iuda, Eleazar și Ionatan, au răspuns prin forță armată și l-au ucis. Apoi familia a părăsit cetatea și a început rebeliunea. Avându-l pe Iuda drept comandant militar, ei au început să preia controlul asupra așezărilor mai mici, intenționând să împiedice accesul spre Ierusalim. S-a realizat astfel o blocadă eficientă care s-a încheiat cu recucerirea Ierusalimului și curățirea Templului în decembrie 164 î.H., la exact trei ani de la desacralizarea sa, însă Daniel 11 nu consemnează acest eveniment. Există o controversă continuă cu privire la modul în care sunt priviți Macabeii în această secțiune: favorabil sau nefavorabil.
Dacă Antioh al IV-lea este avut în vedere în aceste versete, atunci ele oferă o descriere generală asupra dificultăților din perioada desacralizării. Referirile la aroganța lui Antioh, sprijinul susținut acordat unor temple și redistribuirea proprietăților celor care îl sprijineau sunt recunoscute cu ușurință ca fiind caracteristicile acestei perioade.


zeii. 

Seleucizii predecesori ai lui Antioh l-au ridicat la rangul cel mai înalt pe zeul Apollo, în timp ce Ptolemeii îl preferau pe Adonis (posibil cel la care se face referire aici ca fiind dorit de femei). Antioh i-a neglijat (deși nu i-a respins), favorizându-l pe Zeus Olimpianul. Faptul că el însuși s-a descris ca „Dumnezeu manifestat” pe monedele bătute de el este suficient pentru a explica comentariul din acest verset.


dumnezeul cetățuilor. 

Cetățuia la care se face referire aici este, de obicei, identificată cu Akra, garnizoana soldaților sirieni care se afla în vecinătatea Muntelui Templului.
bătălia finală. Nu avem o secvență istorică care să corespundă celei prezentate în aceste versete. Antioh al IV-lea a fost ucis într-o bătălie în Persia în decembrie 164 î.H. Mulți comentatori ai lui Daniel consideră această secțiune (probabil începând de la v. 36) ca făcând referire la evenimente din viitorul mai îndepărtat.


Resurse suplimentare
Este cartea lui Daniel credibila?

Studiu Cărții DANIEL - cursul 13
studiem capitolul 12

Teme de discutie
recapitulare inainte de recapitulare

  • Uimește-l pe Dumnezeu cu ceva
  • Ia o decizie persistent foarte tare asta el îți va răspunde
  • Învață să generalizezi lucrurile și să nu te blochezi în detalii
  • Toate lucrurile sunt hotărâtă dinainte mai rămâne doar ca tu să le împlinești sau nu
  • Extrage din orice o idee pentru tine personal în locul și timpul în care trăiești

Comentariu cultural istoric

Mihail.
Vezi comentariul la 10:13.După cum s-a precizat în cazul numelui Gabriel (vezi comentariul la 8:16), îngerii nu primesc nume în literatura timpurie. Mihail devine o figură mult mai familiară în literatura de la Qumran, mai ales în cartea Enoh. El este considerat străjerul poporului Israel.

cartea. 
Aceasta pare o referire la cartea vieții. În Exodul 32:32–34, Moise se arată dornic de a fi șters din carte, o acțiune care i-ar fi adus moartea. Iahve îi răspunde că numai cel care păcătuiește este șters din carte. Metafora este a unui registru care conține o listă a celor vii. Aceasta este comparabilă cu cartea care conține numele celor destinați morții, pe care Enkidu o vede în visul său despre lumea subpământeană. Când păcatul cuiva justifică judecata, numele său este șters, fapt care conduce la moarte. Aceasta realizează o legătură între cartea vieții și cartea judecății (vezi comentariul la 7:10). Aici, cartea se referă la continuarea vieții, deoarece cei înregistrați în ea vor fi scăpați de persecuție. Încă nu este concepută drept cartea vieții veșnice.

Daniel 12 : 2
învierea în Orientul Apropiat antic. 
Există concepții diferite cu privire la viața de după moarte, identificate în Orientul Apropiat antic. Conceptul fundamental este existența continuă într-o lume subpământeană asemenea mormântului unde nu se face nicio deosebire în tratamentul acordat celor drepți și celor răi. Israeliții numeau acest loc Șeol (vezi comentariile la Is. 14:9) și credeau că cei ajunși acolo nu aveau nicio interacțiune cu Dumnezeu. În mitologia canaaneană și mesopotamiană, domeniul acesta era guvernat de o zeitate subpământeană. În Egipt, existența subpământeană este mai plăcută pentru cei care au trecut de judecată și au intrat în acest areal. Cei cărora li se refuză intrarea sunt devorați. Niciuna dintre aceste concepții nu include ideea de ieșire din lumea subpământeană prin înviere. În general, în concepția antică despre lume și viață, singura trezire care avea loc era convocarea spiritelor morților (care nu era nici permanentă și nici trupească) sau trezirea zeilor fertilității responsabili cu ciclurile naturale. Aceștia mureau în fiecare an când ciclul agricol ajungea la final și „iernau” în lumea subpământeană. Apoi se trezeau ritualic primăvara. Niciuna dintre aceste concepții nu se aseamănă cu doctrina teologică a învierii. Tot astfel, nu sunt comparabile resuscitările ocazionale (întoarcerea la viață a unor persoane) sau semnele de restaurare națională (vezi vedenia oaselor uscate la Ezechiel). O doctrină articulată a învierii în sens modern include șase elemente: (1) privește în mod individual fiecare persoană, nu un popor, (2) este materială, nu spirituală, (3) este universală, nu izolată, (4) presupune ieșirea din lumea subpământeană, (5) conferă nemurire permanentă, (6) presupune distincția dintre drepți și răi. Zoroastrismul pare să întrunească toate aceste elemente, dar natura surselor face dificilă determinarea perioadei când perșii au dezvoltat aceste concepte (pentru continuarea discuției, vezi comentariul la Is. 26:19).
 
Daniel 12 : 3
strălucirea ca stelele. 
Stelele și îngerii sunt asociați prin faptul că la ambele entități se face referire ca fiind oștirea cerului (vezi comentariul la 8:10). Gândirea grecilor contemporani și literatura apocaliptică intertestamentară au indicat că cei drepți au devenit stele sau îngeri. Daniel folosește aici o comparație, nu o identificare.
 
Daniel 12 : 4
sigilarea cuvintelor. 
Textele asiriene de natură esoterică s-au păstrat încă din secolul VIII. Însemnările scribilor (numite colofoane) de la finalul acestor lucrări indicau faptul că ele conțineau cunoștințe secrete care puteau fi împărtășite numai inițiaților. Sulurile puteau fi sigilate fie legând un fir în jurul lor și sigilând nodul cu lut, fie punându-le într-un vas de lut al cărui capac era sigilat. Lutul sigiliului din jurul capacului era, apoi, imprimat cu sigiliul proprietarului. În Mesopotamia se folosea sigiliul-cilindru, în Egipt se folosea sigiliul-scarabeu, iar în Siria-Palestina se folosea sigiliul-parafă. Tăblițele se sigilau în interiorul unui plic, pe care era aplicat sigiliul proprietarului. Sigiliile aveau menirea de a garanta integritatea conținutului. Ele avertizau cu privire la orice violare, iar dacă erau intacte la primirea coletului, ele atestau autenticitatea documentului. Pentru mai multe informații, vezi Neemia 9:38.
 
Daniel 12 : 7
vreme, vremi, o jumătate de vreme. 
Vezi comentariul la 7:25.
 
Daniel 12 : 11—12
1 290/1 335 de zile. 
Calendarul lunar era folosit în cea mai mare parte a lumii antice, de unde rezulta un an cu 354 de zile. Se știa de mult timp că anul solar avea 365 de zile, așa că erau necesare ajustări periodice prin adăugarea unei luni cu un număr determinat de zile. Practica grecească folosea standardul lunilor de 30 de zile care erau ajustate în mod regulat la ciclul solar. O mie două sute nouăzeci de zile înseamnă trei ani și șapte luni în calendarul cu luni a câte 30 de zile.

Resurse suplimentare
Este cartea lui Daniel credibila?

Studiu Cărții DANIEL - cursul 13
DISCUTII FINALE

Pro și contra Daniel

Daniel în conflict cu Dariu

Daniel - Apocalipsa Vechiului Testament

Realizarea scurta a portretului lui Daniel, din perspectiva fiecaruia, avand in vedere parcurgerea studiului intregii carti

Daniel rob și consilieri împărătesc

Daniel exemplu de hotărâre credință și rugăciune

Resurse suplimentare
Este cartea lui Daniel credibila?

ABOUT ME

despre mine

Play Video

who I am

Personal Data
Born 1959
married / 4 children / 3 grandchildren
Living in Bucharest – Romania 

Education
Ion Mincu Institute of Architecture – Bucharest
Spoken languages / Romanian, French, English

Skills
I draw, paint, create web and graphic design, dtp,
vector graphics and bitmap, I talk a lot and often

Hobbies
painting, drawing, running, archery, photography

My clients
USAID Agentia de dezv. a SUA
Solidarity Center org. sindicala
CORNERSTONE firma de software
SOFTWIN firma de software
UNIVERSUL tipografie
YES tipografie
OCI Overseas Crussade Internat.
ANEIR Asociatia exportatori din Ro.
FAMILIACONSTRUCT sindicat
Guvernul Romaniei
ALL editura
TEORA editura
METEOR PRESS editura 
NICULESCU editura
Intreprinderea GRANITUL
Fundatia BROKENHEART
CORINT editura
SCRIPTUM 2000 editura 
Mc MILLAN HAINEMAN editura
MERCURY marketing company
Bucharest Christian Academy
NEXUS firma de software
ROSETTI editura
Casa Sociala a Constructorilor
Ministerul Informatiilor Publice
Universitatea Bucuresti
ABC asigurari
LAELEVOLUTION Cluj Napoca 
Vinci Adomean contabilitate
MAURANA depozit en gros
LIBRARUL linie de librarii

The next one might be you!

cine sunt eu

Date poersonale
Nascut 1959
casatorit 4 copii 3 nepoti
Trăiesc in București – România

Educație
Institutul de Arhitectura Ion Mincu – București
Limbi vorbite / Romana, Franceza, Engleza

Abilități
desenez, pictez, creez web si graphic design,
dtp,  grafica vectoriala si bitmap, vorbesc mult si des

Pasiuni
pictez, alerg, trag cu arcul, fotografiez

Clienții mei
USAID Agentia de dezv. a SUA
Solidarity Center org. sindicala
CORNERSTONE firma de software
SOFTWIN firma de software
UNIVERSUL tipografie
YES tipografie
OCI Overseas Crussade Internat.
ANEIR Asociatia exportatori din Ro.
FAMILIACONSTRUCT sindicat
Guvernul Romaniei
ALL editura
TEORA editura
METEOR PRESS editura 
NICULESCU editura
Intreprinderea GRANITUL
Fundatia BROKENHEART
CORINT editura
SCRIPTUM 2000 editura 
Mc MILLAN HAINEMAN editura
MERCURY marketing company
Bucharest Christian Academy
NEXUS firma de software
ROSETTI editura
Casa Sociala a Constructorilor
Ministerul Informatiilor Publice
Universitatea Bucuresti
ABC asigurari
LAELEVOLUTION Cluj Napoca 
Vinci Adomean contabilitate
MAURANA depozit en gros
LIBRARUL linie de librarii

Următorul ai putea fi tu!

We are not intending to to please our clients or to satisfy them,
we are going to amaze them

Share / Distribuie

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

We are not intending to to please our clients or to satisfy them,
we are going to amaze them

Share / Distribuie

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

We are not intending to to please our clients or to satisfy them,
we are going to amaze them

Share / Distribuie

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

WEB DESIGN

web design

We are not intending to to please our clients or to satisfy them,
we are going to amaze them

Share / Distribuie

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

We are not intending to to please our clients or to satisfy them,
we are going to amaze them

Share / Distribuie

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

WRITE ME

scrie-mi